W ostatnim tekście przedstawiłam 3 konkretne ścieżki kariery, którymi możesz podążać, jeśli chcesz zarabiać na pisaniu. Wymieniłam różne związane z tym działania i tak serio… to praktycznie podałam na tacy gotową listę kroków. A dzisiaj dodatkowo mówię, ile można zarobić na pisaniu w tych trzech poszczególnych kategoriach!
Wolisz słuchać niż czytać? Nagrałam też film na ten sam temat:
Ile można zarobić na napisaniu książki?
Pierwsze, co wymieniłam jako sposób na zarabianie na pisaniu, to oczywiście bycie pisarzem. Zanim powiem o konkretnych kwotach, podzielmy najpierw książki na dwie kategorie pod względem formatu i dwie kategorie pod względem ich wydania.
Bo możemy mieć przecież książkę papierową, drukowaną, albo e-booka. W wielu przypadkach ich ceny są takie same, na co wiele osób się oburza, bo przecież e-booka nie trzeba drukować. No nie, ale dochodzą inne koszty, o których mówiłam w filmie.
Jeżeli chodzi o wydanie książki, to także mamy 2 wybory (tak naprawdę więcej, ale skupiłam się na tych najpopularniejszych): tradycyjne wydawnictwo lub selfpublishing.
Kwoty, których debiutant może spodziewać się w tym pierwszym przypadku, to 1-1,50 zł od egzemplarza jeżeli mowa o takiej typowej książce, która kosztuje około 39 zł.
W przypadku selfpublishingu przychód jest dużo większy, ale musisz także liczyć się z kosztami, jak np. druk, zlecenie korekty i redakcji, projektu okładki. W każdym razie na jednym egzemplarzu książki wydanej w ten sposób możesz zarobić kilka, do nawet kilkudziesięciu złotych.
Spotkania autorskie – czy na tym się w ogóle zarabia?
Jako początkujący pisarz, który chce wyżyć z pisania książek, nie powinieneś rezygnować ze spotkań autorskich. Na początku kwota, jaką możesz uzyskać za jedno spotkanie, to 100-150 zł. Wraz z rosnącym doświadczeniem oczywiście więcej.
Podsumowując: na napisaniu książki da się zarobić całkiem fajne kwoty, pod warunkiem, że naprawdę się do tego przyłożysz i nie pójdziesz tylko jedną, utartą ścieżką.

Ile zarabia copywriter?
Drugi ze sposobów na zarabianie na pisaniu (i chyba najbardziej popularny) to copywriting. O zarobkach w tym zawodzie można mówić długo i z wielką pasją. Bo – tak szczerze mówiąc – obecnie ciężko ustalić, czym copywriter się zajmuje, a czym nie. Wiele osób zajmuje się tym dorywczo, pisząc różne zapleczowe teksty, prowadząc media społecznościowe… Ale do rzeczy! Copywriter – jakie zarobki?
Copywriter – zarobki
Podam Ci teraz przykłady 3 zleceń i tego, jak mniej więcej kształtują się stawki za ich wykonanie.
- Artykuły na blog firmowy: niestety tutaj stawki potrafią być zaskakująco niskie, bo zaczynają się w okolicy zaledwie 5 zł za 1000 zzs. Średnio jest to jednak 15-20 zł (netto) za 1000 zzs.
- Opisy produktów: wciąż zadziwia mnie, jak bardzo są niedoceniane. Wielu firmom wydaje się, że nie ma tu żadnej filozofii, dlatego minimalne stawki, jakie widuję za tę kategorię tekstów, to 8-10 zł za 1000 zzs (podaję tutaj cały czas kwoty netto). Zazwyczaj jest to jednak 15 zł/1000 zzs.
- Teksty na stronę wizytówkową – mam tutaj na myśli teksty na stronę głową i do kilku zakładek, np. o nas, dlaczego my, kontakt, usługi (więcej mówię o tym w filmie). Taka minimalna kwota, jaką copywriter na tym zarabia, to 150-200 zł za całe zlecenie. Średnio jest to 400-500 zł.
Zastanawiasz się, jak w takim razie być tym copywriterem, który zarabia więcej niż wymienione tutaj minimalne stawki? Zapisz się na listę oczekujących na kurs „Zarabiaj na pisaniu: zostań copywriterem”, w którym jednym z modułów będzie właśnie znajdowanie klientów premium.
Ile zarabia bloger?
Zarabianie na pisaniu – ostatnia kategoria w tym temacie to prowadzenie bloga. Skupiłam się tutaj głównie na współpracach i linkach afiliacyjnych. W filmie wspominam też o recenzjach książek, jako że jest to tematyka, którą mogą być zainteresowani czytelnicy mojego bloga.
Zatem jaka jest odpowiedź na pytanie: ile można zarobić na blogu?
W przypadku linków afiliacyjnych jest to od kilku do kilkunastu procent od sprzedaży, chociaż zdarzają się też naprawdę świetne prowizje, na poziomie 20-30%. Najczęściej jest to jednak 8-10%. Nie spotkałam się chyba nigdy z takim przypadkiem, by ktoś proponował mniej niż 5%, więc można uznać to za minimalną stawkę.
Na czym jeszcze (i ile) zarabia bloger?
Oczywiście na współpracach z różnymi markami. Tutaj bardzo ciężko jest podać konkretne stawki, bo zależą one od wielu różnych czynników, takich jak np. popularność bloga, jego tematyka i jakie działania bloger musi wykonać w ramach tej współpracy.
Zarobki w tym przypadku rozpoczynają się od kilkuset złotych, a standardem są kwoty w okolicach kilku tysięcy złotych (oczywiście nie w przypadku małych blogów).
Ciekawa jestem, czy któreś z podanych przeze mnie kwot bardzo Cię zaskoczyły, albo z czymś się nie zgadzasz. Daj znać w komentarzu! I pamiętaj, by zapisać się na listę oczekujących na kurs (formularz wyżej), jeżeli myślisz o zarabianiu na pisaniu.
[…] dotyczy to głównie stawek. Jako początkujący copywriter jeszcze nie bardzo będziesz wiedział, jak wyceniać poszczególne zlecenia, więc ta stawka może być ruchoma. Ale gdy już bardziej świadomie stworzysz swoją ofertę, to […]