You are currently viewing Jak zostać copywriterem? Moja historia

Jak zostać copywriterem? Moja historia

Nie sposób w jednym artykule odpowiedzieć na wszystkie kwestie związane z tym, jak zostać copywriterem. Mogę jednak przedstawić moją własną historię i drogę, która doprowadziła mnie do tego miejsca. Bo – jak to zazwyczaj bywa – z takich doświadczeń można wyciągnąć dla siebie całkiem sporo wiedzy.

A jeżeli chcesz wiedzieć jeszcze więcej, to czytaj do końca – tam powiem Ci, jak krok po kroku możesz zostać copywriterem.

Standardowo zamiast czytania możesz też obejrzeć film, ale ja polecam jedno i drugie, bo one nie są identyczne. 🙂

Dlaczego chciałam zostać copywriterem?

Jestem tym człowiekiem, który może o sobie powiedzieć: “piszę właściwie od zawsze”.

Już we wczesnej podstawówce odkryłam, że to właśnie pisanie jest tym, co sprawia mi radość i co lubię robić w wolnych chwilach. Tworzyłam różne historie, które kiedyś miały przekształcić się w powieści; pisałam wiersze (i wygrywałam nimi sporo konkursów), prowadziłam mnóstwo blogów.

Ta pasja pięknie we mnie rozkwitała. Jako nastolatka myślałam, że chcę być pisarką i żyć po prostu z pisania książek. Wiedziałam jednak, że to ciężka i długa droga, a bardzo chciałam znaleźć sposób na zarabianie na pisaniu już TERAZ.

Wtedy właśnie zaczęłam interesować się copywritingiem.

Marzenia vs rzeczywistość

Jako nastolatka nie wiedziałam jeszcze, że copywriting nie ma zbyt wiele wspólnego z pisaniem wierszy czy opowiadań.

Wydawało mi się, że skoro umiem dobrze pisać, to będę też dobrym copywritrerem. Zaczęłam zatem szukać pierwszego zlecenia.

Dla jasności – to było jakieś 6-7 lat temu. Wtedy nie było tak wiele informacji na temat copywritingu jak teraz. Nie wiedziałam jeszcze, że w tym celu można wykorzystać np. grupy na Facebooku, które dopiero zaczynały działać w tym kierunku.

Chciałam dowiedzieć się, czym tak właściwie jest copywriting i jak się tego nauczyć, ale… nie mogłam znaleźć żadnych sensownych źródeł na ten temat.

Nie miałam pojęcia:

  • jakie stawki panują w tej branży,
  • jak stworzyć portfolio,
  • jak szukać zleceń
  • i czy w ogóle ktoś będzie chciał nawiązać ze mną współpracę, skoro nie mam doświadczenia.

Przyznaję, że mój zapał wtedy też był dużo mniejszy niż teraz, więc po kilku bezowocnych próbach po prostu tego zaprzestałam.

Czy można zostać copywriterem przez przypadek?

Na kilka ładnych lat zapomniałam o copywritingu, czyli nie szukałam już świadomie żadnych zleceń i informacji.

I wtedy – jak to w życiu bywa – przypadek sprawił, że podjęłam się pierwszej współpracy jako copywriter.

Przeglądałam po prostu pisarskie grupy na Facebooku i zauważyłam, że ktoś poszukuje pisarzy do pewnego płatnego projektu. Zgłosiłam się, zapytałam o szczegóły i bez zastanowienia wysłałam darmowy próbny tekst (jak myślisz, dobrze zrobiłam? Wtedy zrobiłam to dosłownie bez zastanowienia, nie mając pojęcia o tym, że gdybym “pochwaliła” się innym copywriterom, to by mnie za coś takiego zlinczowali).

Zleceniodawcy się spodobało i w ten sposób podpisałam umowę na dłuższą współpracę, rozpoczynając kolejny etap w swoim życiu.

Muszę przyznać, że to nie do końca było zlecenie z zakresu copywritingu, bo tutaj bardzo przydały się moje umiejętności pisania opowiadań. Jednak miałam pewne wytyczne co do tekstu, rozliczałam się za 1000 zzs i w końcu ktoś płacił mi za pisanie!

Apetyt rośnie w miarę jedzenia

To pierwsze zlecenie było u mnie czynnikiem zapalanym do dalszych działań. Marzenie o zarabianiu na pisaniu odżyło i na powrót zaczęłam szukać informacji o tym, jak zostać copywriterem.

Wciąż miałam jednak mnóstwo pytań i obaw. Teoretycznie miałam już z kim o tym porozmawiać (bo w międzyczasie pisałam dla portalu informacyjnego i tam poznałam kilku copywriterów), ale w praktyce brakowało mi konkretów. Potrzebowałam czegoś, co krok po kroku przeprowadzi mnie przez te wszystkie zawiłości i powie:

  • jak się rozliczać?
  • czy muszę zakładać firmę?
  • jak się wyróżnić spośród tak wielu doświadczonych copywriterów?
  • gdzie szukać zleceń?

Ale wtedy byłam już bardzo uparta i wiedziałam, że tak łatwo się nie poddam.

Zdobywałam kolejne zlecenia i moja kariera copywritera zaczęła się rozwijać. Bardzo szybko założyłam też firmę, bo po prostu wiedziałam, że chcę iść właśnie w tym kierunku.

Jak zostać copywriterem? Po pierwsze: nie poddawaj się

Ja wiem, że teraz to każdemu się wydaje, że może być copywriterem. Pewnie jeśli wchodzisz na jakieś grupy ze zleceniami i widzisz te wszystkie komentarze, to wydaje Ci się, że dla Ciebie już nie ma miejsca. Nie myśl w ten sposób!

Cały czas wzrasta zapotrzebowanie na DOBRYCH copywriterów. Ci, którzy się teraz tak licznie ogłaszają, za chwilę znikną z rynku. Świadomi zleceniodawcy wiedzą, że lepiej powierzyć te zadania osobie, która za dwa dni nie stwierdzi, że to jednak nie jest zawód dla niej.

Gdy ja zaczynałam swoją pracę jako copywriter, to też wydawało mi się, że rynek jest już przesycony. A jednak bardzo szybko się w nim odnalazłam i nie miałam większego problemu ze znalezieniem zleceń.

Nie masz doświadczenia? To nie koniec świata!

Jednym z największych problemów i bolączek osób, które zastanawiają się, jak zostać copywriterem, jest brak doświadczenia.

Logiczne, że zanim nie zdobędziesz swojego pierwszego zlecenia, to tego doświadczenia nie będziesz mieć. Ale możesz (a nawet musisz) wykazać się w inny sposób.

“Sprzedaj się” już w pierwszej wiadomości. Napisz ją tak, żeby zleceniodawca pomyślał: hmm, jest w tej osobie coś ciekawego.

Pochwal się, jeżeli np. prowadzisz bloga, masz instagrama, którego śledzą tysiące osób, albo brałeś udział w jakichś darmowych warsztatach. Cokolwiek, co pokaże, że jesteś w stanie wykonać to zlecenie.

Ustal swoje zasady i się ich trzymaj

Jeżeli chcesz, żeby copywriting był Twoją pracą na dłużej, to musisz uważać, żeby się do tego nie zrazić. Jeżeli raz ustalisz swoje zasady, to się ich trzymaj.

Oczywiście dotyczy to głównie stawek. Jako początkujący copywriter jeszcze nie bardzo będziesz wiedział, jak wyceniać poszczególne zlecenia, więc ta stawka może być ruchoma. Ale gdy już bardziej świadomie stworzysz swoją ofertę, to nie zmieniaj jej za każdym razem.

Oczywiście przy większych, stałych współpracach zleceniodawca zapewne będzie negocjował. To normalne i w większości przypadków warto przystać na nieco niższą stawkę. Ale nie rób tego przy każdym pojedynczym zleceniu! Co z tego, że będziesz mieć pracę, skoro zapłata nie jest dla Ciebie satysfakcjonująca?

Mam nadzieję, że moja historia była dla Ciebie inspirująca i wyciągniesz z tego coś dla siebie. Tak jak wspominałam na początku, w jednym artykule nie sposób opowiedzieć krok po kroku jak zostać copywriterem.

Dlatego też tworzę kurs “Zarabiaj na pisaniu: zostań copywriterem”.

Już teraz warto się zapisać na listę oczekujących, bo otrzymasz darmowego e-booka “Narzędzia przydatne freelancerowi” i co tydzień wyślę Ci merytorycznego maila z zakresu copywritingu. Planuję także bezpłatne webinary, o których na pewno będę informować mailowo. Zapisując się, do niczego się nie zobowiązujesz, a masz pewność, że niczego nie przegapisz. 🙂

.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments