Kim jest copywriter?

Kim jest copywriter?

Gdy układałam listę tematów, jakie warto poruszyć na blogu, myślałam, że czas już na bardziej zaawansowane artykuły. Tekst o tym, kim jest copywriter, co prawda chodził mi po głowie, ale wydawało mi się, że wszyscy już doskonale to wiedzą.

Postanowiłam zatem zrobić test. Tydzień temu na Instagramie zapytałam, który artykuł chcecie przeczytać w pierwszej kolejności. I chociaż ten, który właśnie czytasz, zajął drugie miejsce, to okazało się, że aż 44% mojej społeczności chce dowiedzieć się, kim jest copywriter.

No to proszę bardzo! Można czytać, a jak ktoś woli, także oglądać.

Definicja copywritera

Czy można w jednym krótkim zdaniu odpowiedzieć na pytanie: kim jest copywriter? Gdybym miała tworzyć swoją własną definicję, powiedziałabym, że copywriter to osoba, która sprzedaje słowem.

Pamiętam, jak stawiałam swoje pierwsze kroki w tym zawodzie i cały czas chciałam się uczyć czegoś nowego. Czytałam sporo branżowych książek, w tym słynne Tajniki warsztatu legendarnego copywritera Clauda Hopkinsa. Ta lektura była dla mnie przełomowa i właśnie wtedy wyklarowała mi się definicja copywritera, którą tutaj przedstawiłam.

Jednak od czasów, w których żył i tworzył Hopkins minęło już ponad 100 lat, więc również w dziedzinie copywritingu sporo się zmieniło.

Copywriter musi “ładnie” pisać

Pierwsze skojarzenie z copywritingiem, jakie ma większość osób, to oczywiście pisanie. Jest ono słuszne, dopóki nie wchodzi się w te obszary, w których copywritera traktuje się jak artystę, pisarza, blogera.

Copywriter, cokolwiek pisze, zazwyczaj ma na celu wywołanie jakiegoś konkretnego efektu i dokonanie sprzedaży. Nie zawsze chodzi tutaj o dosłowną sprzedaż, czyli wymianę produktu/usługi na gotówkę. Copywriter może swoim tekstem sprzedawać jakąś ideę, przekonania czy też sprawić, że odbiorca zrobi coś/poczuje zgodnie z oczekiwaniami.

Copywriter NIE musi “ładnie” pisać, tworzyć długich, ozdobnych zdań i używać trudnych słów, a wręcz jest to niewskazane.

Kim jest copywriter i czym zajmuje się w 2020 roku?

Osoba, która w 2020 roku chce zostać copywriterem (i myślę, że to będzie aktualne przez kilka ładnych lat) ma naprawdę spore pole do popisu.

O ile niektórzy rozumieją, że między np. dziennikarzem czy specjalistą od social media a copywriterem jest sporo różnic, tak większość sprowadza te stanowiska do jednego.

Dlatego dzisiaj copywriterem nazywa się osobę, która np. odpowiada za content na blogach firmowych czy tworzy opisy produktów, ale także osobę odpowiedzialną za treści w mediach społecznościowych.

Copywriter może również pisać artykuły specjalistyczne, a z drugiej strony artykuły na portale informacyjne.

Do jego zadań należy także przygotowywanie treści na strony www, tworzenie nazw firm, produktów/usług czy też sloganów.

Copywriter powinien również wiedzieć, czym jest SEO i jak używać tego w jego pracy.

Sporo tego, prawda? Oczywiście jeżeli zdecydujesz się rozpocząć karierę w copywritingu, to nie będziesz robić tego wszystkiego jednocześnie. Tak jak w wielu zawodach, tak i tutaj do niektórych etapów potrzeba po prostu większego doświadczenia.

Jeżeli mimo wszystko czujesz, że chciałbyś dowiedzieć się o tym więcej, to… mam dobrą wiadomość! Już we wtorek 19.05.2020 o 20:00 poprowadzę darmowe szkolenie z podstaw copywritingu.

Jeżeli chcesz otrzymać dostęp, zapisz się tutaj:

Jak pracuje copywriter?

Jeżeli zdecydujesz się na zawód copywritera, to tak naprawdę masz do wyboru kilka różnych opcji pracy.

  1. Copywriter na etacie. Duże firmy, zamiast do każdego pojedynczego zlecenia szukać copywritera freelancera, wolą zatrudnić osobę odpowiedzialną za tworzenie treści na cały etat.
  2. Copywriter w agencji. Tutaj też zazwyczaj dostajesz propozycję etatu, ale piszesz już treści nie dla jednej firmy, ale dla wielu różnych.
  3. Copywriter freelancer. W tym przypadku sam odpowiadasz za szukanie zleceń, ale też sam ustalasz stawki, ilość przepracowanych godzin itd. Możesz rozliczać się na podstawie umów o dzieło, mieć firmę, działalność nierejestrowaną itp.

Obecnie większość copywriterów pracuje zdalnie. Nawet firmy i agencje, które wolą mieć pracowników w swojej siedzibie, coraz częściej zgadzają się na pracę albo całkowicie zdalną, albo przynajmniej częściowo.

Mam nadzieję, że wiesz już, kim jest copywriter i rozwiałam chociaż część Twoich wątpliwości. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej (i zadać mi pytanie), to pamiętaj, by zapisać się na darmowy webinar:

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Szymon Owedyk

Pójście drogą Copywritingu to coś naprawdę ciekawego. Sam się o tym przekonałem w 2006 roku. I nadal tak pracuję, zdalnie, w swoim domu 🙂